Paris 26-28 december

Vi åkte till Paris Lördag kväll, Mano fick sitta hos piloterna. Han var lycklig när vi landade. Bra att ha en mamma som är flygvärdinna. När vi landat och bytt plan och landat igen åkte vi till hotellet. Först träffade vi min morbror. Sen sov vi alla som små fågelungar efter första flygturen.

När vi vaknade klockan 7 på morgonen tog vi det lugnt och gjorde allt man skulle göra innan en heldag i Paris.

Väl ute på stan åkte vi på en gång till Eiffeltornet (eller Parisetornet som jag kallar det). Vi gick upp till andra våningen för att sedan åka hiss allra längst upp. För att ha varit sjuk hela julen så var det nog den värsta träningen på väldigt länge. Och även fast det kändes som att en elefant satt sig på mitt bröst fick man inte hosta för att människorna i Frankrike är väldigt rädda för svininfluensan. Men men...Längst där uppe var det helt otroligt. Det blåste så fruktansvärt mycket men vilken utsickt.





När vi väl kommit ner och in i den varma solen gick vi till Triumfbågen för att se den och min mammas efternamn.



När det var avklarat gick vi längs Champs Elysees där vi åt lunch och shoppade lite produkter.
Det var även en väldigt mysig del av gatan där det var julmarknad fast med mat. Där åt vi gofres, vilket är en nygräddad voffla med massa grädda och nutella. Väldigt gott.

När den vofflan var uppäten gick i vidare till ett äkta Pariserhjul och till någon annan byggnad som jag inte har namnet på. Vi såg även en väldigt fin sida av gatan vi precis gått.



När vi sedan sett lite/mycket till begav vi oss alla hem till våra olika ställen. Mamma sov hos sin bror och jag och Mano på hotell. Man somnade väldigt snabbt förutom att städaren skulle väcka oss.

När vi hade fått våran skönhetssömn åkte vi till restaurangen där vi skulle äta ostron. Om någon vill veta hur de smakar så smakar det som en näldigt salt, slämmig kallsup. Jag fick i mig en, Mano ett hörn och de "äldre" 20. Men jag och Mano beställde in annan mat till oss som var galet god och även en av de goaste efterätterna jag ätit.

När champagnen var slut, vinet slut och all mat av olika slag var slut var det dags för den långa promenaden.

Vi gick till något ställe med massa kvällsöppna affärer men det var inget folk där så morbror blev helt chockad. Men han sa att det berodde på finanskrisen och att det var mellandagarna. Aja sedan fortsatte vi att gå genom den gamla delen utav Paris, vilket var så vackert. Vi såg bl.a. Notre Dame m.m.


När vi vandrat runt ett väldigt bra tag och fått så många intryck var det att åka hem till hotellet för att sova.
Dagen efter gick vi upp klockan 8 för att bara gå runt där vi bodde för att shoppa och bara smälta gårdagen. Men inget var öppet och i var väldigt trötta så det blev att dricka kaffe på café. När klockan var tolv och vi kramat, pussat, vinkat och sagt hejdå till morbror åkte vi till flygplatsen för att sedan åka raka vägen hem till väldigt kalla Sverige. Tack mamma för världens bästa julklapp till mig och Mano <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0